h1

Blåbärskaka med mandelmassa

mars 9, 2007

2 stora ägg
1 3/4 dl strösocker
2dl vetemjöl
1tsk bakpulver
200g mandelmassa, riven
200g blåbär, ca 3½dl
75g smör
Tillbehör:
vispad grädde

Sätt ugnen på 175°. Smörj en pajform, gärna av porslin, ca 26 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver och mandelmassa. Rör ner blandningen i äggsmeten och häll i formen. Strö över ca 2½dl av blåbären. Hyvla över smöret med en osthyvel. Grädda ca 40 minuter på första falsen nerifrån. Strö på resten av blåbären som garnering.

10 kommentarer

  1. deta måste jag prova! ska testa med vinbär som jag har hemma.. =))


  2. Det är den godaste blåbärskaka jag har ätit. Och när jag bjöd på den häromhelgen tyckte mina gäster likadant och åt upp varenda smula. Den är helt enkelt supersmarrig.


  3. Underbar, uppskattas av hela familjen. Istället för mandelmassa gjorde jag hasselnötsmassa. hasselnötter med 1dl florsocker och socker, in i mixern och häll i lite vätska.


  4. Här söker man på blåbärskaka o hamnar på din kokagrejorsida? Fenomenastiskt! :)


  5. Det här receptet har blivit en favorit, alla älskar den.


  6. Wow vilken god blåbärskaka! Alla gillade den. Kolla gärna in på min blogg där jag lagt upp en bild.


  7. hur gör man med smöret


    • ”Hyvla över smöret med en osthyvel.”


  8. Hej! Toppen recept, blev mycket uppskattat. Postar mitt inlägg av ditt recept nedan. Tack igen!

    http://dinnertoday.blogspot.com/2010/05/fika-mitt-i-veckan.html


  9. Denna ska jag testa ikväll! Lägger upp på min blogg så småningom hur det blir! /Anna



Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

